توصیه طبیب سنتی بر بالین هاشمی شاهرودی چه بود؟ | ۱۵ هزار روحانی کشور به طب اسلامی مشغولند

بوسیله گزارش همشهری آنلاین داخل چند سال اخیر بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیت الله جوادی آملیبه مخالفت صریح با طب اسلامی پرداخته اند و آن را رد کرده اند. اخیرا ویدئوی کمتر دیده شده ای از آیت الله جوادی آملی منتشر شده است که  ایشان تو انتقاد از طب اسلامی، می گوید: «کدام طب نبوی؟ با چند تا روایت که ۹۵ درصد آن تأیید نشده است؟»  بازنشر این ویدئو و نیز انتشار سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، موجب سخت گیری انتقادها به طب سنتی و اسلامی شد. مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی بطی ء.
فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

تو روزهای اخیر، تقابل بین آنچه طب اسلامی خوانده می شود و پزشکی مدرن، با صحبت های فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بر قانون واژه ها افتاده است. سید علاء هاشمی شاهرودی در سخنانش گفته است که پدرش بوسیله دست افزار کارشناسان طب اسلامی شنوایی داد و بیماری اش از کنترل خارج شد. همین سخنان، بار دیگر دیدگاه های فداکار مراجع درباره طب اسلامی را مشت بوسیله دست کرد.

فیلم | ناگفته های پسر هاشمی شاهرودی از برهان فوت پدر | پدر به توصیه رهبری شنوایی نکرد یک فنی طب سنتی: آیت الله شاهرودی را به پزشکی مدرن ترغیب کردم

پیرو سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، یکی از متخصصان طب سنتی که هوی نامش منتشر نشود در گفت وگو با ایرناپلاس می گوید: من بر بالین آیت الله شاهرودی حاضر شدم و از عموم افرادی بودم که ایشان را ترغیب کردم که برای مداوا از پزشکی مدرن استفاده کنند.

وی از افرادی که این روزها نامشان به عنوان دکتر اسلامی کنار کلمه است، به عنوان آفت هایی نام سرما که به لقب طب اسلامی و سنتی برای خود دکانی ابداع کرده اند و هیچ علمی در این حوزه ندارند و هر بار با اظهارنظرهای خود جنجالی به پا می کنند.

وی ادامه داد: من پیش از اینکه دکتر سنتی باشم، پزشک اشتراکی هستم. من به همه بیماران سرطان زا که به من مراجعه می کنند، اخبار می کنم که داخل کنار دستورات غلام باید مداوای پزشکی خود را نیز ادامه دهند. انگیزه های افراد برای استعمال از طب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، مدرس سطوح عالی مرزوبوم علمیه قمبا اشاره بوسیله اینکه عده ای دلبستگی مند هستند که به خشکی امدن مبنا منابع دینی، نوکری اجتماعی را بخاطر اجتماع ترسیم کنند در گفت وگو با ایرناپلاس می گویند: شاید بخاطر عده ای انگیزه اولیه این باشد که آقا پیک الله(ص) یا امام صادق(ع) یا معصوم رضا(ع) فرمودند این احادیث مانند سایر احادیثی که مثلاً در باب نماز و بسرعت فرمودند حجت است و باید از آن تبعیت کرد. سبب دوم این است که مقدور است شواهدی وجود داشته باشد که افراد از این توصیه ها، درمان یا سلامتی را کسب کرده باشند.

با این حال به اعتقاد این استاد حوزه، هیچگاه کدام از این علت ها نمی تواند به عنوان جریان علمی کفایت کند که کسی بخواهد طب اسلامی را شکل دهد و بر بنیان همین موارد محدود، این طب مورد استعمال قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: دانش اسلامی متشابه سایر دانش ها نیازمند اجتهاد است. نیازمند این است که کامل مراحل اجتهاد هنگام شود. اگر علمی نیاز به حجر تجریدی و فلسفی داشت، باید مطابق با او زمینه ها حاضر شود و اجتهادی که شایسته آن بصیرت است فراهم شود. در این میان، خرد طب یک دانش تجربی و حسی است و باید کاملاً هر آنچه به نشانی حقیقت علاج بخواهد محسوب شود از گذرگاه عقل تجربی بگذرد. طبابت به میانجی استناد به چند روایت سزاوار سرزنش قبول زدودن

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با رمز بوسیله مخالفت مراجع تقلید با طب اسلامی می گوید: آقایانی که احیاناً اظهار مخالفت می کنند، به این معنی نیست که به هیچ وجه نمی توان به این منابع  توجه کرد. آیت الله جوادی آملی هم در یک پیامی فرمودند که مثلاً ۶ هزاره روایت در این زمینه وجود دارد که عمده آنها سند ندارد و روایت های بسیار محدودی است که سند دارد. ما داخل مباحث نماز، روزه و حج غصه به روایاتی مراجعه می کنیم که حزن دلالتش تام، غصه سند و سبب صدور آن تمام باشد. بنابراین بدون اجتهاد  غصه سنخ که این بحث تجربی و علمی است، بدون داشتن اجتهاد ارزان صرفاً مراجعه کردن به روایات قابل پسند نیست.

وی دنباله می دهد: مضاف پیاده شدن این که امروز تنوع بیماری بیش متعدد است و ممکن است مثلاً علائم بلای ناگهانی در افراد متنوع سردرد باشد، اما دلیل و درمان آن متفاوت باشد. تشخیص و درمان آنها احتیاج بوسیله این دارد که تجارب، آزمایش ها و عکس های فراوانی در این رابطه به امر گرفته شود و با توجه به پیشرفتی که بصیرت بصیرت طب داشته است، قطعاً باید از این فرآیند استفاده شود. بنابراین مخالفت علما و بزرگان از جمله آیت الله جوادی آملی با این موضوع و حتی اتفاقی که برای آیت الله شاهرودی افتاده این است که کسانی با توجه به منابع دینی می خواهند به تعبیر طب اسلامی را رواج دهند. اما فرآیند این طب اسلامی به معنای این که فرآیند بلوغ علمی آن طی شده باشد، امروز تأمین نشده و از این جهت قابل قبول و قابل اعتماد هم نیست و اجتماع ما نباید به آن توجه بطی ء. متولیان سلامت سرزمین دست بوسیله کار شوند

به گفته یک متخصص طب سنتی ایرانی، حدود ۱۰ تا ۱۵ هزاره روحانی به نشانی طبیب طب اسلامی مبتلا به امر هستند. فداکار معتقدند این روحانیون در حوزه های علمیه برای اهداف دیگری آموزش می بینند و با ورودشان بوسیله حوزه طب از مأموریت حقیقی خودشان جدا می شوند و از طرفی عدم تسلط آنها بوسیله بینش پزشکی باعث ابداع مشکلات عدیده می شود و این به ناموس روحانیت و مملکت آسیب می زند.

جوادی آملی در این باره تیمار می گوید: از طرف طب اسلامی حزن واقعاً آسیب هایی به اجتماع وارد شده است. به نظر من شایسته این است که مراکز درمانی رسمی قلمرو مطالب منسوب بوسیله طب اسلامی را با بینش پزشکی واقعی و مدرن یکسانی دهند و با هر آنچه در مقایسه با دانش مدرن ناصواب است یا ناصواب پیوستگی می افتد و می تواند بوسیله اجتماع آسیب بزند، واقعاً تلاقی کنند.